Aktuelles

Auf der Bahn gibt´s immer etwas los. Hier ist genau der Richtige Platz, wo Sie aktuelle Informationen nicht nur über das Geschehen in unserer Gesellschaft ČD Cargo finden, sondern auch verschiedene interessante Nachrichten aus dem Verkehrsmarkt usw..

Rail Invest pokračuje v útocích na ČD Cargo, majitel firmy na blacklistu se uchyluje k šíření poplašných zpráv

ČD Cargo a SMK se snaží zahladit stopy a důkazy své trestné činnosti podvodu a obecného ohrožení,“ tvrdí R. Šuška v rozhovoru na serveru Seznam Zprávy poté, co objevil v jedné z tehdejších provozoven skupiny Budamar (Vagonka Louny) vagóny SMK, čekající na výměnu podvozku a brzd za nové, které byly v té době ve výrobě.

Celkem 75 vozů SMK bylo s ohledem na dodatečná smluvní ujednání nejprve dodáno na provizorních dvojkolích a s využitím litinových brzdových špalků. Důvodem tohoto ujednání byl nedostatek kolového materiálu na trhu v inkriminovaném období rekonstrukce a zároveň závazek pronajímatele tento smluvní nedostatek odstranit nejpozději do konce roku 2020. Od roku 2021 bude totiž nezbytné používat kompozitní brzdové špalíky pro přepravy na německých tratích, od roku 2025 v dalších zemích EU. Využití jiného než smlouvou sjednaného typu kol a litinových brzdových špalků však v žádném případě nemělo jakýkoliv vliv na bezpečnost. Ostatně jinak by vozy nemohly být úředně registrovány a ze strany pronajímatele uvedeny do provozu.

Nyní v souladu se smlouvou a na náklady skupiny Budamar dochází v několika najatých provozovnách v ČR k náhradě provizorních dvojkolí a brzdových špalků za nové, původně smlouvou dojednané. 75 vozů tak dostává stejná tepelně odolná kola a kompozitní brzdové špalky jako zbylé pronajaté vozy. Tato část projektu modernizace byla předem řádně dojednaná a schválená dodatkem ke smlouvě ČD Cargo s SMK. Jednou z provozoven byla i Vagonka Louny, kde společnost takto dokončovala modernizaci pěti vozů.

Pan Šuška dále pokračuje ve fabulaci: „Důkazem, že pravý důvod přístavby těchto vagonů do Loun není žádné dokončení modernizace, je fakt, že na vagonech jsou uvedena data, kdy byly tyto vagony v Paterku uvedeny do provozu. Například březen 2019.“ Uvedení těchto vozů do provozu bylo s odkazem na výše uvedené předem dojednáno a řádně zdokumentováno mezi oběma smluvními stranami. Vozy, které zmiňuje pan Šuška, byly navíc již v době uveřejnění rozhovoru zpět v provozu, osazené úplně novými koly i brzdovými systémy.

Modernizované vozy mají povolení v EU, registraci a dva nezávislé posudky

Pan Šuška tvrdí, že modernizace probíhá „bez schválené dokumentace dle platné evropské legislativy“. Je to další lež. Modernizace je plně zdokumentovaná, všechny modernizované vozy mají úřední schválení a registraci k mezinárodnímu evropskému provozu. Dva nezávislé znalecké posudky navíc stvrzují bezpečnost modernizovaných vozů a životnost prodlouženou modernizací až na 32 let. Veškerou dokumentaci ČD Cargo předala také policii spolu s detailním vysvětlením spolupráce se společností SMK a rovněž zkušeností se společnostmi ze skupiny Rail Invest.

Lživé je i tvrzení, že za odstavené vozy v opravně ČD Cargo platí nájemné. Součástí smlouvy mezi ČD Cargo a SMK je samozřejmě i ustanovení o tom, že takto odstavené vozy jsou vyjmuty z nájemného. Toto lze jednoduše doložit fakturami, poníženými právě o nájemné za odstavené vozy.

Bezpečnost vozů v provozu je úředně potvrzena

Další vyjádření pana Šušky o tom, že „vagony, které používá ČD Cargo od SMK, jezdí na podvozcích až 53 let starých“, je opět lež. Podvozky obsahují rekonstruované nebo úplně nové komponenty a jsou opět předmětem zdokumentovaných kontrol a revizí. Hlavní součástí, která je při modernizaci zachována v původním stavu, je rám podvozku. Jeho použitelnost se totiž neřídí věkem, ale technickým stavem, který je kontrolován pomocí defektoskopie a dalšími pravidelnými měřeními dle pravidel údržbového řádu (standardní praxe využívaná všemi evropskými opravci včetně Rail Invest). Bezpečnost a kvalita provedené modernizace je opět řádně a nezávisle posouzena. Nezávislé posudky si nechala vypracovat společnost ČD Cargo i přesto, že za bezpečnost, modernizaci a řádnou registraci vozů pro evropský provoz ručí dodavatel, který zajistil i schválení modernizace příslušným drážním úřadem v EU.

Bezpečnost hodnotí kompetentní odborníci, ne podnikatelé

Pan Šuška označuje modernizaci vozů SMK za nebezpečnou, ale zároveň přiznává, že stejný postup používaly v minulosti i jeho společnosti. Tehdy zřejmě nebezpečná nebyla. Každopádně k hodnocení bezpečnosti modernizace a především míry bezpečnosti samotných vozů slouží plně kompetentní orgán – drážní úřad. Rozhodně to není pan Šuška, ani jiný podnikatel. Odborníci z drážního úřadu rozhodli na základě komplexní podkladové dokumentace opravce a vydali kladné stanovisko. Opakované stížnosti zástupců Rail Invest v této kauze drážní úřad vždy zamítl. Šuškovo tvrzení, že „v sázce je fakticky ohrožení lidských životů,“ proto považujeme za jasné šíření poplašné zprávy s cílem zmást čtenáře a vyvolat paniku.

Cena nájmu mínus splátka mnohamilionové dlužné pokuty od Rail Invest

Vagony, které jsme pronajímali ČD Cargu a uživatelsky jsou srovnatelné, jsme pronajímali za 10 eur na den. Na vše máme doklady,“ dále říká pan Šuška. Vozy, o nichž mluví, sice nejsou srovnatelné, protože mají odlišnou konstrukci i využití (vozy řady Ealos jsou určeny především na přepravy dřeva), ale cena pronájmu je pravdivá. V dokladech, o kterých pan Šuška mluví, je však také uvedeno, že snížení nájemní ceny z 18 EUR na hodnotu 10 EUR za den byla forma narovnání, kterou jeho firma společnosti ČD Cargo postupně splatí část dlužné pokuty 68 milionů Kč za pozdní dodání vozů v jiné zakázce. Jedná se tak opět o účelovou manipulaci skutečnosti.

ČD Cargo spolupracuje pouze s opravci s řádnou dokumentací

Do doby, kdy začaly platit závazné předpisy EU, to znamená od roku 2007 a po dobu přechodného období do konce roku 2009, bylo možné modernizovat vagony dosazováním i starších podvozků Y 25. Toto se mohlo realizovat pouze na základě řádně schválené dokumentace na Drážním úřadu,“ shrnuje pan Šuška.

ČD Cargo nedisponuje takovými kapacitami, ani technickým zázemím, které by umožnily modernizaci tohoto rozsahu, a právě proto využívá služeb velkých opravců, kteří disponují potřebnou a schválenou dokumentací. V dnešní době jsou jimi pouze evropská skupina Budamar a ostravský Rail Invest. Vzhledem k dlouhodobým vysokým pohledávkám a sporům, které ČD Cargo vede s ostravským dodavatelem, spolehla se na odbornost a záruky nabízené mezinárodní skupinou Budamar.

Jako řádný hospodář, který působí na vysoce konkurenčním trhu nákladní dopravy, je ČD Cargo povinno pečlivě zvažovat veškeré investice s ohledem na jejich dlouhodobou komerční návratnost. Jsme přesvědčeni, že právě kombinace investice do nových vozů a kvalitně provedené modernizace starých vozů, která výrazně prodlouží jejich životnost, nám pomůže dlouhodobě generovat zisk. ČD Cargo tedy rozhodně nesdílí názor pana Šušky, že je v hospodářském zájmu společnosti u starých vozů „pouze provést pravidelnou revizi v depech“.

ČD Cargo podniká právní kroky k obraně svého jednání i pověsti

Vzhledem k tomu, že zástupci společností kolem skupiny Rail Invest opakovaně a soustavně křivě obviňují a očerňují představitele naší společnosti a šíří poplašné zprávy s cílem mást veřejnost, rozhodla se společnost ČD Cargo k obraně nejen v mediálním prostoru, ale především v právní rovině. Plně důvěřujeme orgánům činným v trestním řízení, které případ šetří, a poskytujeme jim plnou podporu.

Kontakt pro média:

Tomáš Fiala
tel. 775 178 525
tomas.fiala@amic.cz



Infoline

+420 972 242 255
info@cdcargo.cz

Montag - Freitag
8:00 - 16:00 Uhr.


Kunden
Zentrum

+420 226 066 066
ZakaznickeCentrum@cdcargo.cz

00:00 - 24:00 Uhr.


   

 

ČD Cargo Logistics