První odpolední blok nesoucí podtitul „Svět nákladní železnice se mění a my s ním“ se nesl ve znamení restrukturalizace. Více než stovka zástupců našich obchodních partnerů tak měla možnost seznámit se s důvody restrukturalizace, jejím průběhem a především cíli. „Musíme reagovat na nevratný pokles přepravních objemů spojený s dekarbonizací a poklesem konkurenceschopnosti evropského průmyslu. Cílem restrukturalizace je proto ČD Cargo zmenšit a zajistit dlouhodobou životaschopnost firmy v novém tržním prostředí,“ řekl Robert Heděnec, člen představenstva ČD Cargo. Účast člena představenstva ČD Lukáše Svobody potvrdila správnost a především nutnost zvolené cesty. „Vozidlové i personální kapacity musíme nastavit na vaše požadavky, musíme společně lépe plánovat a zefektivňovat technologie,“ vyzval zákazníky Robert Heděnec. Součástí prezentace v tomto bloku byly rovněž informace o změnách v obchodním týmu týkající se například pozic Key Account Managerů, kteří budou mít na starost obsluhu klíčových zákazníků bez ohledu na komoditu.
Ve druhém bloku ujistil ředitel odboru kolejových vozidel David Jelínek zákazníky o dostatku kapacit na zajištění jejich přeprav v roce 2026 a také požádal obchodní partnery o těsnější spolupráci při sdílení informací o objemech roku 2026. Po Davidovi Jelínkovi se slova ujal ředitel odboru provozních technologií Radek Nedomlel, který podrobně informoval o změnách v segmentu jednotlivých vozových zásilek, které nás čekají v roce 2026 (více na Jednotlivé vozové zásilky – ČD CARGO). „Jednotlivé vozové zásilky jsou nákladově velice náročný segment. S poklesem přepravních objemů je proto nutné přistoupit k optimalizaci spojené s redukcí počtu obsluhovaných tarifních bodů, resp. k úpravě podmínek pro jejich obsluhu,“ řekl Radek Nedomlel a doplnil: „Omezení se týká cca 50 % tarifních bodů, ve kterých je však realizováno pouze 0,6 % výkonů.“
Setkání zakončil Robert Heděnec informacemi o cenové strategii na rok 2026. Méně formální charakter setkání zaměřený na řešení konkrétních problémů se osvědčil, přínosná byla i diskuze na aktuální témata. Těšíme se proto na další setkání s našimi obchodními partnery.